tel. 18 20 147 33 fax. 18 20 147 33 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Jak wyrobić dziecku paszport? Jak zameldować się czasowo? Jak sprawdzić, ile mamy na koncie punktów karnych?
Odpowiedzi na te i inne pytania można znaleźć na portalu www.obywatel.gov.pl Na stronie znajdują się karty opisujące prostym językiem najpopularniejsze usługi administracji publicznej dla obywatela.
Koniec z zagmatwanymi procedurami i urzędową nowomową. W każdej chwili i bez wychodzenia z domu możemy sprawdzić, jak załatwić sprawy w urzędzie. Wystarczy tylko komputer, smartfon lub tablet z dostępem do Internetu. Portal www.obywatel.gov.pl podzielony jest na 15 kategorii: „dokumenty i dane osobowe”, „kierowcy i pojazdy”, „wyjazd za granicę”, „śluby i rozwody”, „dzieci”, „edukacja”, „zgon”, „zaświadczenia i odpisy”, „nieruchomości i środowisko”, „zasiłki i pomoc finansowa”, „ochrona zdrowia i ubezpieczenia społeczne”, „meldunek”, „praca i biznes”, „podatki” oraz „służba wojskowa”.
Na stronie działa 101 kart, w tym 82 opisujące najbardziej popularne usługi publiczne, które administracja świadczy dla obywateli. Wśród tych kart znajdują się również informacje przybliżające funkcjonowanie 19 ważnych rządowych portali tematycznych. Wszystkie procedury opisane są prostym i przystępnym językiem. Zawartość strony będzie stale poszerzana i aktualizowana, a portal www.obywatel.gov.pl docelowo stanie się dla każdego Polaka pełnym źródłem wiedzy o administracji.
Obok portalu www.obywatel.gov.pl w ramach projektu „Obywatel”, który wystartował 31 lipca, działa jeszcze infolinia dla obywateli. Dzwoniąc pod numer telefonu „Informacji dla Obywatela”, dowiemy się, gdzie załatwić swoją sprawę. Tam również obywatele mogą zgłaszać uwagi, np. co należy zmienić w danej procedurze, by ją uprościć. Infolinia centralna 222 500 115 czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.
Kancelaria Premiera przygotowała też podręczniki przyjaznej komunikacji i reagowania na sygnały od obywateli. To dwie publikacje, które zawierają wskazówki m.in. jak pisać pisma urzędowe prostym językiem. Przewodnik trafi do wszystkich dyrektorów generalnych i będzie promowany wśród urzędników w całej Polsce.