tel. 18 20 147 33 fax. 18 20 147 33 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Masz książki w dobrym stanie, których już nie potrzebujesz? Ciągle trzymasz filmy na DVD, które znasz już na pamięć? Albo magnetofon kasetowy, który jest sprawny, ale od lat nie słuchasz już na nim muzyki? Oddaj je tym, którym się przydadzą – pacjentom szpitala specjalistycznego im. dr. Józefa Babińskiego w Krakowie lub czytelnikom Wypożyczalni Książki Mówionej i Brajlowskiej, działającej przy Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Krakowie. Książki i filmy są zbierane do końca kwietnia, „kaseciak” – przez cały rok.
Niech Twój „kaseciak” się nie kurzy!
Każdego roku z Wypożyczalni Książki Mówionej i Brajlowskiej, która działa przy Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Krakowie, korzysta nawet pół tysiąca osób. To nie tylko osoby niewidome, ale też seniorzy, którzy skończyli 70 lat i czytanie małego druku sprawia im już spore problemy. Dlatego audiobooki to dla nich jedyna możliwość poznania wielu powieści czy poezji. Ze względu na swój wiek, większość czytelników Wypożyczalni Książki Mówionej woli korzystać z „oswojonych” rozwiązań technicznych – dlatego „kaseciaki” są ciągle potrzebne. Biblioteka chętnie przyjmie nie tylko magnetofony, ale też walkmany. Sprawne urządzenia można przynosić do Wypożyczalni Książki Mówionej i Brajlowskiej (ul. Rajska 1 w Krakowie, pok. 54, tel. 12 375 22 16) od poniedziałku do piątku, od godz. 10.00 do 19.00.
Warto dodać, że zbiórka trwa od 2014 r. i dzięki hojności mieszkańców udało zebrać w tym czasie 110 magnetofonów i walkmanów.
Pacjenci kochają dobre historie
Z kolei tylko przez kwiecień trwa zbiórka książek i filmów DVD do biblioteki szpitala specjalistycznego im. dr. Józefa Babińskiego w Krakowie, instytucji Województwa Małopolskiego. Tematyka jest w zasadzie dowolna – mogą to być powieści, książki popularnonaukowe, filmy fabularne czy przyrodnicze. Ważne, żeby były w dobrym stanie. Z uwagi na to, że pacjenci są dorośli, w akcji nie będą przyjmowane książki i filmy dla dzieci.
Książki i filmy DVD można oddawać:
Pobrano ze strony: https://www.malopolska.pl/aktualnosci/kultura/podziel-sie-ksiazkami-filmami-i-kaseciakami
30 kwietnia – to ostatni dzień na złożenie zeznania podatkowego i wybór organizacji pożytku publicznego, której możemy przekazać 1% naszego podatku. W 2017 roku w ramach 1% do OPP trafiło ponad 660 mln zł.
W 2017 roku wnioski o przekazanie 1% należnego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego złożyło 13,6 mln Polaków. To 50% ogólnej liczby podatników i zarazem 60% podatników wykazujących w zeznaniach należny podatek. W efekcie do 8238 organizacji pożytku publicznego trafiło niemal 660,2 mln zł (0,76% należnego podatku dochodowego). To o 41,1 mln zł więcej niż rok wcześniej.
Jak znaleźć organizację?
Według stanu na 19 marca br. status organizacji pożytku publicznego, którym podatnicy mogą przekazywać 1% podatku dochodowego, ma 8 875 organizacji pozarządowych. Wykaz organizacji uprawnionych do 1% znajduje się na stronie BIP KPRM. Można również skorzystać ze specjalnej wyszukiwarki na stronie Ministerstwa Finansów.
Wykaz jest co miesiąc aktualizowany. Przed podjęciem decyzji o wyborze organizacji należy sprawdzić, czy nadal figuruje ona w tym wykazie. Może bowiem okazać się, że w marcu była w nim uwzględniona, a w kwietniu została z niego wykreślona.
Jak przekazać 1%
W zeznaniu PIT należy wpisać numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) wybranej organizacji oraz wysokość deklarowanej kwoty. Zeznanie należy złożyć we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym (osobiście, pocztą lub przez internet). Jeśli chcesz, by Twoje wsparcie zostało przeznaczone na konkretny cel szczegółowy, możesz go określić w przewidzianej do tego rubryce na zeznaniu podatkowym.
Ułatwienia dla emerytów i rencistów
Emeryci i renciści, którzy nie korzystają z żadnych odliczeń, mogą złożyć we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym oświadczenie na formularzu PIT-OP ze wskazaniem organizacji pożytku publicznego, której chcą przekazać 1% podatku. Co ważne, nie muszą samodzielnie wypełniać zeznania podatkowego, a rozliczeń dokona za nich urząd skarbowy na podstawie dokumentów dostarczonych przez ZUS.
Wcześniej rencista, który chciał podzielić się swoim podatkiem, musiał wypełniać zeznanie podatkowe (PIT-37 lub PIT-36) na podstawie rozliczenia otrzymanego z ZUS.
W formularzu PIT-OP wskazuje się jedną organizację pożytku publicznego, podając jej numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Oświadczenie jest równoznaczne z wnioskiem o przekazanie 1% podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego oraz zgodą na jego przekazanie. Dzięki zmianie część osób starszych, które wcześniej obawiały się komplikacji przy wypełnianiu dokumentów, zdecyduje się na przekazanie 1%.
Pobrano ze strony: https://www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszystkie/ekonomia-spoleczna-i-solidarna/art,9868,przekaz-1-podatku-dla-opp.html
Od 1 stycznia 2018 roku Wojewoda Małopolski realizuje zadanie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w obszarze świadczeń rodzinnych i wychowawczych. Dotychczas było ono wykonywane przez Marszałka Województwa Małopolskiego. W sytuacji, gdy jedno z rodziców przebywa w kraju Unii Europejskiej, Islandii, Norwegii, Liechtensteinie czy Szwajcarii, a drugie pozostaje w Polsce, należy ustalić, który kraj jest właściwy do wypłacenia świadczeń.
Od 3 kwietnia 2018 r. wprowadzamy nowe rozwiązania w zakresie uzyskiwania informacji i kontaktu:
1. Wszystkie informacje dotyczące sposobu wypełnienia wniosków oraz potrzebnych dodatkowych dokumentów można uzyskać w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej lub w Urzędzie Gminy. Urzędnicy czekają na Państwa wizytę w celu złożenia nowych wniosków i są gotowi do pomocy w ich wypełnieniu. Tylko kompletna informacja gwarantuje, że wniosek jest rozpatrywany sprawniej, bez dodatkowej korespondencji w sprawie.
2. Jeśli chcą Państwo sprawdzić stan sprawy dotyczącej ustalenia koordynacji, zachęcamy do wypełnienia naszego formularza kontaktowego. Informacji udzielimy w oparciu o dane zawarte w naszym systemie informatycznym.
Uruchamiamy dla Państwa specjalną infolinię: tel. 12 430 29 73. Można za jej pośrednictwem uzyskać informacje w zakresie: daty wpływu wniosku, statusu sprawy, lokalizacji wpływu wniosku. Infolinia umożliwia uzyskanie informacji dla mieszkańców całej Małopolski – bez względu na to, czy sprawa prowadzona jest w Krakowie czy w Delegaturach w Tarnowie czy Nowym Sączu.
3. Jeżeli chcą się Państwo z nami skontaktować osobiście, zapraszamy w poniedziałki w godz. 14.00-17.00 oraz od wtorku do piątku w godz.8.00-11.00:
w Krakowie – przy ul. Lea 112
w Nowym Sączu – przy ul. Jagiellońskiej 52
w Tarnowie – przy al. Solidarności 5-9
Pobrano ze strony: http://www.malopolska.uw.gov.pl/PressArticlePage.aspx?id=10086
Bezpłatna pomoc prawna udzielana jest przez doświadczonych prawników w punkcie prowadzonym przez Stowarzyszenie Sursum Corda, znajdującym się w budynku Starostwa Powiatowe w Zakopanem (Pawilon C), przy ul. Chramcówki 15.
Wprowadzona w 2015 r. ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej - dzięki współpracy rządu, samorządów, a także organizacji pozarządowych - ma zagwarantować bezpłatny dostęp do darmowych porad prawnych na poziomie lokalnym i zniwelować zbyt często występującą barierę finansową do korzystania z profesjonalnych usług prawnych.
Ustawa szczegółowo określa krąg osób, które są uprawnione do skorzystania z darmowej pomocy prawnej. Niewątpliwie jest to grupa odbiorców znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, czy też ze względu na wiek wymagająca wsparcia w pokonywaniu wynikających z tego tytułu trudności, tj.:
Pomoc prawna jest udzielana wg kolejności zgłoszeń (nie dotyczy kobiet w ciąży) w danym dniu. Nie trzeba się rejestrować – wystarczy przyjść z dokumentem potwierdzającym uprawnienie do skorzystania z pomocy.
Lokalizacja punktu i godziny otwarcia:
Poniedziałek od 9:00 do 13:00
Więcej informacji na zamieszczonym plakacie oraz na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Zakopanem: www.powiat.tatry.pl w zakładce: nieodpłatna pomoc prawna.
Pobrano ze strony: https://www.zakopane.eu/aktualnosci/marzec-2018/bezplatna-pomoc-prawna
http://www.zakopane.sr.gov.pl/index.php?p=m&idg=mg,87