tel. 18 20 147 33 fax. 18 20 147 33 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Od okresu świadczeniowego rozpoczynającego się w 2017 r. została wprowadzona zasada, że prawo do świadczenia wychowawczego w stosunku do dziecka wychowywanego samotnie przez jednego z rodziców jest uzależnione od ustalenia na rzecz tego dziecka świadczenia alimentacyjnego od drugiego rodzica.
Celem wprowadzenia tego rozwiązania jest, aby świadczenie wychowawcze na dziecko było przyznawane osobie samotnie wychowującej dziecko dopiero po wyczerpaniu możliwości dochodzenia świadczeń alimentacyjnych od drugiego rodzica dziecka, chyba, że z przyczyn obiektywnych, tj. np. gdy drugi z rodziców nie żyje lub ojciec dziecka jest nieznany, jest to niemożliwe.
Regulacja taka jest realizacją konstytucyjnej zasady pomocniczości państwa, zgodnie z którą, państwo jak najbardziej wspiera rodziny z dziećmi, ale przede wszystkim, w pierwszej kolejności, obowiązek zaspokojenia potrzeb dziecka spoczywa na jego rodzicach.
Podobne rozwiązanie dotyczące wymogu ustalenia alimentów funkcjonuje już od 13 lat w odniesieniu do zasiłku rodzinnego. Tu również warunkiem otrzymania wsparcia jest ustalenie alimentów na dziecko od drugiego rodzica. Oznacza to, że rodzice samotnie wychowujący dzieci, którzy otrzymują obecnie zasiłki rodzinne, spełnią także warunek ustalenia alimentów wprowadzany przy przyznawaniu świadczenia wychowawczego.
Rodzic samotnie wychowujący dziecko powinien dołączyć do wniosku o świadczenie 500+ pochodzący lub zatwierdzony przez sąd tytuł wykonawczy, potwierdzający ustalenie świadczenia alimentacyjnego na rzecz dziecka od drugiego rodzica.
Chodzi tu o: odpis podlegającego wykonaniu orzeczenia sądu zasądzającego alimenty, odpis postanowienia sądu o zabezpieczeniu powództwa o alimenty, odpis protokołu zawierającego treść ugody sądowej lub ugody zawartej przed mediatorem bądź o umowę o alimenty w formie aktu notarialnego, w której dłużnik poddaje się egzekucji po zaopatrzeniu w klauzulę wykonalności nadawaną przez sąd.
Regulacje te pozwalają osobom samotnie wychowującym dzieci, ubiegającym się o świadczenie wychowawcze, bez problemu spełnić określony w ustawie o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, warunek ustalenia świadczeń alimentacyjnych na dziecko od drugiego z rodziców. Przede wszystkim, aby osoba samotnie wychowująca dziecko spełniła ww. warunek nie musi występować do sądu z pozwem o alimenty. Istotne jest, że w celu potwierdzenia ustalenia alimentów od drugiego rodzica, nie jest konieczne przedstawienie wyroku alimentacyjnego wydawanego przez sąd po zakończonym postępowaniu sądowym zainicjowanym pozwem o alimenty – jeśli sprawa o alimenty już się przed sądem toczy lub np. termin rozprawy jest odległy, wystarczające jest przedstawienie odpisu postanowienia sądu o zabezpieczeniu powództwa o alimenty. Zgodnie z art. 737 Kodeksu postępowania cywilnego, wniosek o zabezpieczenie powinien zostać rozpoznany przez sąd bezzwłocznie, nie później jednak niż w terminie tygodnia od dnia jego wpływu do sądu.
Jeśli osoba samotnie wychowująca dziecko ubiegająca się o świadczenia wychowawcze, np. z uwagi na niezakończone postępowanie sądowe o alimenty, nie posiada wyroku zasądzającego alimenty na dziecko, powinna złożyć wniosek do sądu o zabezpieczenie powództwa o alimenty, a uzyskane postanowienie sądu o zabezpieczeniu powództwa umożliwi otrzymanie świadczenia wychowawczego.
Istotne jest również, że strona dochodząca alimentów jest z mocy ustawy zwolniona od obowiązku uiszczania kosztów sądowych, co dotyczy także opłaty od wniosku o zabezpieczenie powództwa o alimenty.
Natomiast w sytuacji, gdy sąd nie nada klauzuli wykonalności umowie zawartej w formie aktu notarialnego, spełnienie warunku określonego w wyżej przytoczonym art. 8 ust. 2 możliwe jest poprzez np. zawarcie ugody przez sądem lub mediatorem lub poprzez tryb wniosku do sądu o zabezpieczenie powództwa o alimenty.
Pobrano ze strony: https://www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszystkie/rodzina-500-plus/art,9761,500-dla-rodzicow-samotnie-wychowujacych-dzieci.html
Od 1 marca br., w ramach waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych wzrośnie dodatkowo ponad 105 tys. emerytur przyznanych z urzędu. Co ważne, wszystkie osoby uprawnione do dodatkowej podwyżki dostaną jej wyrównanie za cały rok.
W wyniku nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych od 1 marca 2018 roku – z wyrównaniem od 1 marca 2017 roku – do kwot gwarantowanych świadczeń zostanie podniesionych 105 tys. emerytur z urzędu.
Emerytury przyznane z urzędu przed 1 marca 2017 r. zostaną podwyższone odpowiednio do 1000 zł (w przypadku zamiany renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy) i do 750 zł (w przypadku zamiany renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy). Wysokość emerytury zostanie ustalona z urzędu w najbliższym terminie waloryzacji, a więc od 1 marca 2018 roku z wyrównaniem od 1 marca 2017 roku.
Wyższe świadczenie z wyrównaniem
W przypadku emerytury z urzędu przyznanej w zamian za rentę z tytułu całkowitej niezdolności do pracy miesięczny wzrost świadczenia wyniesie 107,44 zł brutto (wyrównanie w skali roku wyniesie 1289,28 zł), a w przypadku zmiany z renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy 63,25 zł brutto miesięcznie (wyrównanie w skali roku wyniesie 759 złotych).
Waloryzacja od 1 marca 2018 r.
Emerytury przyznane z urzędu po wspomnianej podwyżce – tak jak wszystkie świadczenia – będą waloryzowane od dnia 1 marca 2018 roku. W tym roku wskaźnik waloryzacji emerytur i rent ukształtował się na poziomie 102,98%. Oznacza to jeden z wyższych wzrostów świadczeń w ostatnich latach. Przy tej wysokości wskaźnika:
Emerytura minimalna a staż pracy
Warto podkreślić, że od 1 października 2017 roku prawo do minimalnej emerytury zyskały kobiety, mające co najmniej 20 lat stażu pracy. Przed zmianą uprawniający do minimalnej emerytury staż pracy wynosił 22 lata (dla kobiet) i 25 lat (dla mężczyzn).
Pobrano ze strony:
W ostatnich dniach w całej Polsce utrzymują się niskie temperatury. Silny mróz wystąpi w najbliższych dniach w większości województw. Zwracajmy uwagę na innych. Nasza pomoc może uratować życie.
Jak podaje IMGW 1. stopień zagrożenia w związku z silnym mrozem obowiązuje w 12 województwach: pomorskim, kujawsko-pomorskim, warmińsko-mazurskim, podlaskim, mazowieckim, łódzkim, świętokrzyskim, lubelskim, podkarpackim, małopolskim, części woj. śląskiego w Beskidzie Śląskim i Żywieckim oraz części woj. dolnośląskiego w obszarze Sudetów i Przedgórza Sudeckiego.
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa poinformowało, że kolejne dwie osoby zmarły wczoraj z powodu wychłodzenia organizmu. Dlatego tak ważna jest pomoc innych. Silny mróz będzie utrzymywał się w Polsce przez najbliższe dni.
Zgłoszenia przyjmują:
W każdym województwie przygotowane są miejsca, w których osoby potrzebujące pomocy mogą się ogrzać i przenocować w mroźne dni oraz zjeść ciepły posiłek. Na stronach internetowych wszystkich urzędów, zostały umieszczone wykazy placówek świadczących pomoc. Działają także infolinie, gdzie można uzyskać informacje na temat pomocy.
Dzwońmy pod numer alarmowy 112, jeżeli posiadamy informacje o osobach potrzebujących pomocy.
Numery, pod którymi można uzyskać informacje na temat pomocy dla osób bezdomnych. Zobacz
Informacja na temat pomocy, jaką potrzebujący mogą uzyskać w województwie małopolskim:
http://muw.pl/default.aspx?page=pomoc_dla_bezdomnych
Pobrano ze strony:
https://www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszystkie/pomoc-spoleczna/art,9757,pomagajmy-innym.html
Dzięki współpracy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwa Cyfryzacji w 2018 roku ruszy pilotaż aplikacji mobilnej służącej do wysyłania zgłoszeń alarmowych na numer 112. Jest to rozwiązanie wyczekiwane przez osoby niedosłyszące i głuche.
Aplikacja ma umożliwić, osobom głuchym i niedosłyszącym, skuteczną komunikację z operatorami numeru alarmowego 112, tak aby umożliwić udzielenie im niezbędnej pomocy. Brak takiego ułatwienia był jednym z problemów zdefiniowanych podczas przygotowań do Światowych Dni Młodzieży w 2016 r. To rozwiązanie jest oczekiwane, w szczególności przez osoby niedosłyszące, ale nie tylko. Aplikacja pozwoli również na wysyłanie wiadomości ze zgłoszeniem, z prośbą o pomoc, w przypadkach, gdy osoba zgłaszająca nie jest w stanie - z różnych powodów - wykonać połączenia głosowego.
- Cieszę się, że w MSWiA mogę nadzorować dokończenie projektu, którego realizację rozpocząłem wspólnie z ministrem Tomaszem Zdzikotem, będąc jeszcze w Ministerstwie Cyfryzacji. Podziękowania w tej sprawie należą się również posłom z Parlamentarnego Zespołu ds. Osób Głuchych, którzy są mocno zaangażowani w te prace. To przykład nie tylko ponadresortowej inicjatywy, ale również dowód szerszej współpracy politycznej dla rozwiązania problemu pomijanego w minionych kadencjach Sejmu – podkreślił Paweł Majewski, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji.
W ubiegłym roku MSWiA, we współpracy z Polskim Związkiem Głuchych, przeprowadziło konkurs na aplikację mobilną do wysyłania zgłoszeń alarmowych. Wytypowano rozwiązanie, które docelowo umożliwi skuteczną komunikację z operatorami numeru 112. Jednocześnie Ministerstwo Cyfryzacji zamówiło w Instytucie Łączności ekspertyzę dotyczącą określenia rozwiązań technicznych i wypracowania standardu przekazywania zgłoszeń SMS kierowanych na numer alarmowy 112 od operatorów telekomunikacyjnych do Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Niezbędne jest także określenie zmian w obowiązującym prawie telekomunikacyjnym w zakresie obowiązków operatorów oraz warunków technicznych połączeń na numery alarmowe.
MSWiA planuje, że pilotaż aplikacji ruszy w 2018 r. Pozwoli on przetestować aplikację pod kątem jej funkcjonalności oraz kompatybilności z systemem informatycznym Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Pilotaż umożliwi także dokonanie analizy, tak aby oszacować ewentualną potrzebę zmian w aplikacji oraz dostosować system w zakresie bezpieczeństwa działania i wydajności dla dużej liczby użytkowników. Po etapie testów aplikacji oraz wprowadzenia odpowiednich zmian w prawie nastąpi uruchomienie już w pełni funkcjonalnego systemu.
11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. W związku z tym w najbliższy piątek (9 lutego br.) w Rzeszowie zostanie otwarty nowy obiekt Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Tego samego dnia na konferencji w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim podsumowany zostanie pilotażowy proces przełączenia numeru 997 na numer 112. Z kolei w poniedziałek (12 lutego br.) w Gorzowie Wielkopolskim odbędzie się odprawa służb poświęcona m.in. podsumowaniu współpracy w ramach systemu powiadamiania ratunkowego.
Pobrano ze strony: https://mswia.gov.pl/pl/aktualnosci/16949,Beda-ulatwienia-dla-osob-niedoslyszacych-przy-zglaszaniu-na-numer-112.html
Czym jest obywatel.gov.pl?
Każdą sprawę, którą chcesz załatwić w urzędzie, traktujemy jak usługę, którą wykonujemy dla Ciebie. Chcemy, żebyś załatwił tę sprawę szybko i sprawnie, dlatego zbieramy nasze usługi w jednym miejscu. Opisujemy w prosty i przystępny sposób, co musisz zrobić, co przygotować, gdzie pójść, a co możesz załatwić bez wychodzenia z domu. Wszystko po to, abyś nie tracił czasu. obywatel.gov.pl to dobre źródło informacji o usługach, które państwo świadczy dla Ciebie.
Obecnie znajdziesz tu kilkadziesiąt najpopularniejszych usług świadczonych przez administrację publiczną. Na tym jednak nie poprzestajemy. Serwis będziemy dalej rozwijać, aktualizować oraz uzupełniać o kolejne usługi.
Wersja Beta serwisu
Obecnie działa wersja beta serwisu - czyli pierwsza wersja, którą będziemy uzupełniać i ulepszać. Opisy, które tu znajdziesz są aktualne i wiarygodne. Kolejne usługi będziemy dodawać na bieżąco. Pracujemy nad tym, by opisów było coraz więcej i abyś więcej spraw mógł załatwić przez internet. Zbieramy również opinie obywateli i inne dane. Chcemy, żeby serwis w jak największym stopniu odpowiadał Twoim oczekiwaniom.
obywatel.gov.pl a program pl.ID
Serwis obywatel.gov.pl powstał jako część programu pl.ID, który jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (7. Oś priorytetowa – Społeczeństwo informacyjne – budowa elektronicznej administracji) i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Korzystanie z treści serwisu obywatel.gov.pl
Możesz używać materiałów, które są w tym serwisie. Materiałami są tu na przykład wszystkie nazwy i opisy usług oraz zamieszczone formularze. Możesz je między innymi kopiować, umieszczać na innych stronach internetowych i w materiałach drukowanych. Nie potrzebujesz na to zgody właściciela serwisu.
Pobrano ze strony: https://obywatel.gov.pl/o-serwisie