tel. 18 20 147 33 fax. 18 20 147 33 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Od 2018 roku Karta Dużej Rodziny jest bardziej atrakcyjna. Została dostosowana do najnowszych rozwiązań technologii cyfrowej. Chodzi o wprowadzenie dokumentu Karty Dużej Rodziny w formie aplikacji na urządzeniach mobilnych. W obiegu pozostanie również plastikowy nośnik. Z obu form Karty można korzystać alternatywnie.
Uatrakcyjnienie Karty Dużej Rodziny, dostosowanie jej do najnowszych rozwiązań technologii cyfrowej, rozszerzenie wiedzy na temat zniżek oferowanych przed podmioty uczestniczące w programie oraz zachęcenie nowych firm do włączenia się w tę inicjatywę na rzecz rodzin wielodzietnych – z tych właśnie powodów wraz z nowym rokiem został wprowadzony dokument Karty Dużej Rodziny (KDR) w formie wizualizacji tego dokumentu na urządzeniach mobilnych.
Wiąże się to z utworzeniem rozwiązania informatycznego umożliwiającego posiadaczom KDR łatwe i szybkie znalezienie zniżek oraz informacji o nowych Partnerach Karty Dużej Rodziny, ofert Partnerów, a także innych informacji związanych z Kartą.
Zmiany te są efektem uchwalonego w lipcu 2017 roku przez parlament pakietu zmian dla rodzin.
- Nowoczesna Karta Dużej Rodziny w formie aplikacji na urządzenia mobilne powstała z myślą o wygodzie polskich rodzin. Dzięki najnowszym technologiom korzystanie z Karty staje się o wiele prostsze. Dostęp do szerokiej oferty ulg i zniżek oraz informacji na ich temat jest już na wyciągnięcie ręki. To duże udogodnienie dla rodzin 3+ – mówi Elżbieta Rafalska, minister rodziny, pracy i polityki społecznej.
Szybciej i łatwiej
Za sprawą aplikacji korzystanie z Karty Dużej Rodziny jest możliwe maksymalnie po 24 godzinach od jej przyznania przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, bez konieczności oczekiwania na wydruk plastikowego nośnika. Plastikowa karta pozostanie w obiegu. Aplikacja pozwoli szybciej i łatwiej wyszukać interesujące zniżki oraz poinformuje o nowych ofertach.
Z jakiej formy Karty skorzystać?
Posiadacze Karty Dużej Rodziny mogą korzystać z obu form alternatywnie. Wnioskując o KDR, jest możliwe wybranie Karty w formie tradycyjnej oraz elektronicznej lub tylko jednej z tych form. Warto jednak pamiętać, że wybranie drugiej formy Karty w późniejszym terminie (w ramach kolejnego wniosku) będzie wiązać się z wniesieniem opłaty w wysokości 9,21 zł – wyjątek stanowi sytuacja, w której członek rodziny wielodzietnej do 31.12.2017 r. złożył wniosek o tradycyjną (tj. plastikową) Kartę Dużej Rodziny, a wniosek o dodatkową formę Karty w postaci elektronicznej złożył do 31.12.2019 r.
Uwaga! Z Karty Dużej Rodziny w formie elektronicznej będą mogli skorzystać również dotychczasowi posiadacze Karty Dużej Rodziny. Wymaga to jednak złożenia przez nich odpowiedniego wniosku.
Dane do zalogowania
Nowe przepisy, które zaczęły obowiązywać z początkiem tego roku, uzależniają przyznanie dostępu do aplikacji umożliwiającej wizualizację Karty Dużej Rodziny od spełnienia wymogu podania numeru telefonu i adresu poczty elektronicznej. Powód? Dane te są niezbędne do założenia konta i jego aktywacji umożliwiającej wizualizację Karty na urządzeniu mobilnym. Ponadto dane te będą niezbędne do odblokowania konta w przypadku zapomnienia hasła przez użytkownika.
Zmiana terminu ważności Karty
W myśl przepisów obowiązujących do końca 2018 roku Karta Dużej Rodziny dla dziecka uczącego się w szkole wyższej będzie przyznawana do końca roku akademickiego, w którym planowane jest ukończenie przez niego nauki. Od początku 2019 r. Karta będzie ważna do dnia 30 września, w którym jest planowane ukończenie nauki.
Ta pozornie kosmetyczna zmiana nie jest przypadkowa. Koniec roku akademickiego to bowiem termin określony w regulaminie danej uczelni – w większości przypadków jest to 30 września. Jednak wójt/burmistrz/prezydent ma obowiązek sprawdzić za każdym razem, kiedy na danej uczelni koniec przypada koniec roku akademickiego.
Rozszerzenie kręgu uprawnionych do Karty
Nowelizacja dotychczasowych przepisów sprawiła, że uprawnienie do Karty Dużej Rodziny zyskają wszyscy rodzice, którzy kiedykolwiek posiadali na utrzymaniu co najmniej trójkę dzieci. To rozwiązanie zacznie obowiązywać od początku 2019 roku.
Zmiana dla cudzoziemców
Od 1 stycznia 2018 roku, zostanie rozszerzony krąg cudzoziemców posiadających prawo do Karty o cudzoziemców, którzy mają zezwolenie na pobyt czasowy udzielony w celu połączenia z rodziną (pod warunkiem spełnienia warunków określonych w ustawie o cudzoziemcach).
Utrzymanie i prawidłowe funkcjonowanie aplikacji
Aplikacja mobilna Karta Dużej Rodziny została przygotowana przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych na zamówienie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej i jest jej autorskim rozwiązaniem informatycznym. PWPW jako dostawca wysokiej jakości rozwiązań IT zadbał o to, aby aplikacja spełniała najwyższe standardy bezpieczeństwa, takie jak m.in. ochrona danych użytkownika za pomocą bezpiecznych protokołów komunikacji, certyfikatów i szyfrowania.
- PWPW zapewniła Ministerstwu kompleksową realizację zlecenia – od wsparcia w określeniu oczekiwań dotyczących aplikacji przez stworzenie programu po wprowadzenie go do sklepów Google i Apple. Obecnie przy wykorzystaniu naszych zasobów informatycznych utrzymujemy aplikację, dbamy o jej prawidłowe funkcjonowanie i rozwiązujemy problemy techniczne zgłaszane przez użytkowników – mówi dr Jakub Skiba – Prezes Zarządu Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A.
Kilka słów o Karcie Dużej Rodziny
Karta Dużej Rodziny to system zniżek i dodatkowych uprawnień dla rodzin 3+ zarówno w instytucjach publicznych, jak i w firmach prywatnych. Jej posiadacze mają możliwość tańszego korzystania z oferty instytucji kultury, ośrodków rekreacyjnych czy księgarni na terenie całego kraju. Posiadanie Karty ułatwia więc dużym rodzinom dostęp do rekreacji oraz obniża koszty codziennego życia.
W praktyce Karta Dużej Rodziny zapewnia zniżki przy zakupie jedzenia i kosmetyków, odzieży i obuwia, książek, zabawek oraz paliwa. Obniża także koszty rachunków za usługi telekomunikacyjne czy bankowe. Pozwala na tańsze przejazdy pociągami i komunikacją publiczną w wybranych miejscowościach. Karta Dużej Rodziny to ulga dla domowego budżetu rodzin wielodzietnych.
Do programu dołączyć może każda firma i instytucja niezależnie od wielkości, sektora czy zasięgu działania. Wśród partnerów są zarówno ogólnopolskie sieci, jak i mali lokalni przedsiębiorcy. Do tej pory wydano prawie 1,9 mln Kart dla 417 tys. rodzin wielodzietnych. Zniżki oferuje ponad 3,3 tys. firm i instytucji w ponad 14 tys. lokalizacji.
Od 2018 roku Karta Dużej Rodziny jest bardziej atrakcyjna. Można z niej korzystać w formie aplikacji na urządzeniach mobilnych. Dzięki podpisanej dziś w MRPiPS umowie zwiększą się zniżki na stacjach PKN ORLEN.
Nowoczesna Karta Dużej Rodziny w formie aplikacji na urządzenia mobilne powstała z myślą o wygodzie polskich rodzin. Dzięki najnowszym technologiom korzystanie z Karty staje się o wiele prostsze. Dostęp do szerokiej oferty ulg i zniżek oraz informacji na ich temat jest już na wyciągnięcie ręki. To duże udogodnienie dla rodzin 3+ – mówi Elżbieta Rafalska, minister rodziny, pracy i polityki społecznej. – Dzięki pozyskiwaniu nowych partnerów korzystanie z KDR staje się coraz łatwiejsze nie tylko w dużych miastach.
Karta Dużej Rodziny (KDR) to system zniżek i dodatkowych uprawnień dla rodzin 3+ zarówno w instytucjach publicznych, jak i w firmach prywatnych. Pozyskiwanie Partnerów Karty Dużej Rodziny przez najbliższe dwa lata (2018-2019) zostało powierzone Związkowi Dużych Rodzin „Trzy Plus”. To efekt ogłoszonego przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej konkursu adresowanego do organizacji pozarządowych.
W trakcie prac nad przygotowaniem zasad konkursu została uwzględniona skala i jakość umów zawartych przez Związek Dużych Rodzin „Trzy Plus”. Dokonano też porównania wyników Związku z rezultatami osiągniętymi przez wojewodów, na których wcześniej spoczywało pozyskiwanie Partnerów Karty Dużej Rodziny. Efekt? Liczba zawartych umów przez Związek Dużych „Rodzin” jest aż ponad trzykrotnie wyższa. Obserwując liczbę wydawanych kart rośnie także, szybciej niż zakładano, zainteresowanie posiadaniem Karty Dużej Rodziny.
- Sejm przyjął ustawę budżetową – powiedziała minister Rafalska. – To budżet prospołeczny, zapewniający finansowanie wszystkim najważniejszym programom, takim jak 500+, pozwalający na trzykrotny wzrost nakładów na tworzenie i utrzymanie miejsc opieki nad małymi dziećmi, zabezpieczający reformę emerytalną, pozwalający na prowadzenie polityki senioralnej i realizowanie potrzeb osób niepełnosprawnych. KDR jest również ważnym instrumentem polityki prorodzinnej.
Karta Dużej Rodziny zapewnia zniżki przy zakupie jedzenia i kosmetyków, odzieży i obuwia, książek, zabawek oraz paliwa. Obniża także koszty rachunków za usługi telekomunikacyjne czy bankowe. Pozwala na tańsze przejazdy pociągami i komunikacją publiczną w wybranych miejscowościach. Karta Dużej Rodziny to ulga dla domowego budżetu rodzin wielodzietnych.
Do programu dołączyć może każda firma i instytucja niezależnie od wielkości, sektora czy zasięgu działania. Wśród partnerów są zarówno ogólnopolskie sieci, jak i mali lokalni przedsiębiorcy. Do tej pory wydano prawie 1,9 mln Kart dla 417 tys. rodzin wielodzietnych. Zniżki oferuje ponad 3,3 tys. firm i instytucji w ponad 14 tys. lokalizacji.
- KDR w formie elektronicznej aplikacji na telefon to pierwszy polski e-dokument – mówił wiceminister Bartosz Marczuk – w pełni akceptowany przez partnerów KDR, np. na kolei, na stacjach benzynowych czy w sklepach. Tym samym resort rodziny staje się liderem w cyfryzacji Polski.
Wiceminister Marczuk przypomniał, że zaczęło się od umożliwienia składania wniosków o świadczenie z programu „Rodzina 500+” przez internet, a od sierpnia ub.r. drogą elektroniczną można ubiegać się o wszystkie świadczenia rodzinne.
Aplikacja mKDR pozwala na lokalizację partnerów Karty, umożliwia otrzymywanie aktualizowanych informacji i wreszcie zastępuje plastikowy dokument. Z Karty Dużej Rodziny w formie elektronicznej będą mogli skorzystać również dotychczasowi posiadacze Karty Dużej Rodziny. Wymaga to jednak złożenia przez nich odpowiedniego wniosku. Można go także złożyć przez internet.
Z dniem 1 stycznia 2018 r. Wojewoda Małopolski przejmuje zadanie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w obszarze świadczeń rodzinnych i wychowawczych, dotychczas realizowane przez Marszałka Województwa. Zadania te dotyczą sytuacji, gdy jedno z rodziców przebywa w kraju Unii Europejskiej, Islandii, Norwegii i Liechtensteinu oraz Szwajcarii. Wówczas należy ustalić, który kraj jest właściwy do wypłaty świadczeń.
Okres przejściowy
Przejęliśmy ok. 68 tysięcy spraw niezałatwionych przez Regionalny Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie. Stanowi to dla nas ogromne wyzwanie. Planujemy jednak możliwie szybkie uporządkowanie przejętych spraw i zreorganizowanie sposobu ich załatwiania. Chcemy, aby gminy mogły jak najszybciej przystąpić do wypłacania wszystkich należnych świadczeń. Oczywiście nie nastąpi to od razu. Wobec skali zadania z pewnością początki będą trudne.
Już teraz dziękujemy za Państwa wyrozumiałość i współpracę.
Jesteśmy do Państwa dyspozycji
Mamy przy tym nadzieję, że – w oparciu o analizę danych – uda nam się wypracować standardy informowania Państwa o przewidywanym czasie realizacji sprawy, który oparty będzie o ujednolicone i zobiektywizowane zasady kolejności rozpatrywania spraw.
W trosce o przyśpieszenie realizacji spraw zachęcamy Państwa do kontaktowania się z nami poprzez przygotowany przez nas formularz.
Na wszystkie zapytania przekazane w ten sposób będziemy starali się udzielić informacji w jak najszybszym czasie.
Kwestie logistyczne:
Małopolski Urząd Wojewódzki realizuje nowo przejęte zadanie w tych samych lokalizacjach, w których do tej pory było ono realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej. Nie zmieniły się też numery telefonów:
w Krakowie – ul. Lea 112, tel. 12 430 29 73,
w Tarnowie – al. Solidarności 5-9, tel. 728 431 372, 660 561 0787,
w Nowym Sączu – ul. Jagiellońska 52, tel. 728 431 373, 606 823 226.
Pracujemy w następujących godzinach:
w poniedziałek od 9.00 do 17.00,
od wtorku do piątku od 7.30 do 15.30.
Ze względu na znaczną liczbę osób oczekujących na udzielenie informacji przepraszamy za ewentualne utrudnienia w kontakcie osobistym i telefonicznym.
INSTYTUCJE UDZIELAJĄCE POMOCY NA TERENIE POWIATU TATRZAŃSKIEGO:
- Komenda Powiatowa Policji w Zakopanem ul. Jagiellońska 32 , tel. 112 lub 997, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- MOPS Zakopane ul. Jagiellońska 7, tel. (18) 201-47-33, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- GOPS Biały Dunajec ul. Jana Pawła II 312, tel. (18) 207-95-12, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- GOPS Bukowina Tatrzańska ul. Długa 144, tel. (18) 207-71-10, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- GOPS Poronin ul. Piłsudskiego 15, tel. (18) 207-40-05, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- GOPS Kościelisko ul. Nędzy Kubińca 140, tel. (18) 207-02-00, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- PCPR Zakopane ul. Chramcówki 15, tel. (18) 200-04-62, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Noclegownia dla bezdomnych ul. Spyrkówka 20 a, 34-500 Zakopane tel./fax (18) 20 620 10
- Straż Miejska Zakopane ul. Tadeusza Kościuszki 13 tel. 18 20 20 478, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Pamiętaj, że jeden telefon może uratować komuś życie!!
Każdego roku wraz z pojawieniem się pierwszych przymrozków małopolska Policja rozpoczyna akcję prewencyjną dotyczącą problematyki osób bezdomnych, nieporadnych życiowo czy incydentalnie znajdujących się w okolicznościach zagrażających ich życiu oraz zdrowiu. W związku z powyższym policjanci we współpracy z innymi służbami docierają do miejsc, w których mogą przebywać osoby bezdomne i udzielają im niezbędnej pomocy. Niemniej jednak od początku listopada odnotowano w Małopolsce trzy zgony spowodowane wychłodzeniem organizmu.
Szczególną rolę w realizacji powyższych działań, z uwagi na najlepsze rozpoznanie danego terenu m.in. pod kątem miejsc, w których szukają schronienia osoby bezdomne - mają dzielnicowi. Oni, wraz z policjantami prewencji, którzy pełnią patrole w danym rejonie, mają obowiązek dokonywania w ramach codziennej służby bieżącej kontroli tych miejsc. Są to zazwyczaj opuszczone budynki mieszkalne, ogródki działkowe, dworce, klatki schodowe, kanały ciepłownicze itp. Niejednokrotnie bezdomni, rozpalając ogniska w takich miejscach stwarzają zagrożenie skutkujące pożarem lub zaczadzeniem. Kiedy policjanci napotkają w takich miejscach osoby bezdomne, zachęcają je do skorzystania z noclegowni, schroniska lub innych miejsc gdzie mogą otrzymać niezbędną pomoc. W tym okresie także, jednostki Policji przekazują do właściwych ośrodków pomocy społecznej informację dotyczącą osób starszych i samotnych zamieszkujących dany teren, które ze względu na swoją sytuację życiową mogą być szczególnie narażone na skutki działania zimy. W ich przypadku może dochodzić do zamarznięcia z powodu nieradzenia sobie z codziennymi czynnościami.
W tym czasie, na policjantach spoczywają dodatkowe zadania związane zarówno z działaniami profilaktyczno – informacyjnymi jak i interwencyjnymi na rzecz takich osób. Działania te, mają na celu przeciwdziałanie wszelkim zdarzeniom spowodowanym wychłodzeniem organizmu. Co roku, małopolska Policja nawiązuje ścisłą współpracę w tym zakresie z innymi służbami porządkowymi - m.in. Strażą Miejską, czy Gminną, a także instytucjami pomocowymi, które oferują nocleg czy jedzenie dla osób potrzebujących.
W mroźne dni szczególnej uwagi od patroli Policji wymagają osoby przebywające na zewnątrz a będące pod wpływem alkoholu, gdyż to właśnie one są najbardziej narażone na wychłodzenie. Mitem jest przekonanie, że na rozgrzewkę najlepszy jest alkohol. Następstwem wypicia alkoholu jest chwilowe podwyższenie ciepłoty ciała, jednak w konsekwencji taki organizm jest jeszcze bardziej narażony na wyziębienie. Poza tym stan upojenia alkoholem powoduje ograniczoną zdolność koordynacji ruchów, wystarczy chwila nieuwagi, nierówna nawierzchnia, utrata równowagi, upadek i brak możliwości samodzielnego poradzenia sobie. W przypadku kiedy patrol ma do czynienia z osobą nietrzeźwą zawsze kończy się to przewiezieniem jej do izby wytrzeźwień lub do miejsca zamieszczania. Policjanci wiedzą z doświadczenia, że pozostawienie takiej osoby bez pomocy, może skończyć się dla niej tragicznie.
Pobrano ze strony: http://zakopane.policja.gov.pl/pl/aktualnosci/nie-badz-obojetny-2
500+ dla samotnych rodziców
Od 1 sierpnia przyjmowane są wnioski o wsparcie z rządowego programu „Rodzina 500 plus” na nowy okres świadczeniowy. Złożenie wniosku w sierpniu gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia 500+.
Główne zasady przyznawania świadczeń pozostają bez zmian. Nadal jest to nieopodatkowane świadczenie w wysokości 500 zł, wypłacane do 18. roku życia dziecka, z kryterium dochodowym (800 lub 1200 zł netto na osobę w rodzinie, w której jest wychowywane dziecko niepełnosprawne) obowiązującym jedynie na pierwsze dziecko.
W wyniku realizacji rekomendacji zawartych w „Przeglądzie systemu wsparcia rodzin” zostały jednakże wprowadzone zmiany, dotyczące likwidacji nielicznych, aczkolwiek niepożądanych zjawisk. Jednym z nich było deklarowanie niezgodnie ze stanem faktycznym samotnego wychowywania dziecka.
Najpierw alimenty
Zgodnie z nowymi przepisami, prawo do świadczenia wychowawczego w stosunku do dziecka wychowywanego samotnie przez jednego z rodziców będzie uzależnione od ustalenia na rzecz tego dziecka świadczenia alimentacyjnego od drugiego rodzica Nie jest to rozwiązanie nowe. Jest stosowane od 12 lat, od 2005 roku, w odniesieniu do zasiłku rodzinnego. Oznacza to, że rodzice samotnie wychowujący dzieci, otrzymujący obecnie zasiłki rodzinne, spełnią także warunek ustalenia alimentów wprowadzany przy przyznawaniu świadczenia wychowawczego.
Jakie dokumenty załączyć do wniosku?
Nowe rozwiązanie oznacza w praktyce, że do wniosku o świadczenie 500+ rodzic samotnie wychowujący dziecko będzie musiał dołączyć pochodzący lub zatwierdzony przez sąd tytuł wykonawczy, potwierdzający ustalenie świadczenia alimentacyjnego na rzecz dziecka od drugiego rodzica.
Chodzi tu o:odpis podlegającego wykonaniu orzeczenia sądu zasądzającego alimenty, odpis postanowienia sądu o zabezpieczeniu powództwa o alimenty, odpis protokołu zawierającego treść ugody sądowej lub ugody zawartej przed mediatorem bądź o umowę o alimenty w formie aktu notarialnego, w której dłużnik poddaje się egzekucji po zaopatrzeniu w klauzulę wykonalności nadawaną przez sąd.
Uzupełnij wniosek
Jeśli do wniosku nie zostanie dołączony ww. tytuł wykonawczy ustalający alimenty na dziecko od drugiego rodzica, gminny organ właściwy przyjmie wniosek, ale wezwie wnioskodawcę do uzupełnienia tego braku w terminie 3 miesięcy pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Jeśli wniosek zostanie uzupełniony o brakujący dokument w wyznaczonym terminie i pozostałe warunki zostaną spełnione, świadczenie wychowawcze będzie przysługiwało od miesiąca złożenia wniosku.
Uwaga: bieg powyższego terminu ulegnie zawieszeniu w przypadku, gdy osoba samotnie wychowująca dziecko nie dostarczy tytułu wykonawczego, ponieważ sąd wydał postanowienie w przedmiocie odmowy udzielenia zabezpieczenia w sprawie o alimenty (takie rozstrzygnięcie sąd jest możliwe w przypadku wystąpienia przez osobę ubiegającą się o alimenty z wnioskiem do sądu o zabezpieczenia powództwa o alimenty. Bieg terminu ulegnie zawieszeniu do dnia dostarczenia tytułu wykonawczego. Po dostarczeniu wymaganego tytułu wykonawczego, świadczenie wychowawcze będzie przysługiwać od miesiąca złożenia wniosku o świadczenie wychowawcze, nie wcześniej jednak niż od miesiąca, od którego drugi z rodziców został zobowiązany do zapłaty alimentów.
Powyższe rozwiązanie zapewnia więc czas na dostosowanie się do nowych wymogów ustawowych.
Wyjątek od reguły
Warto podkreślić, że wymóg ustalenia alimentów na dziecko od drugiego z rodziców nie ma zastosowania do tych sytuacji, w których z przyczyn obiektywnych ustalenie alimentów byłoby niemożliwe. Będzie tak na przykład wtedy, gdy drugi z rodziców nie żyje lub gdy ojciec dziecka jest nieznany, a także wówczas, gdy sąd zobowiązał jedno z rodziców do ponoszenia całkowitych kosztów utrzymania dziecka.
Pobrano ze strony: http://www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszystkie/swiadczenia-rodzinne/art,9045,500-dla-samotnych-rodzicow.html